بیر شاعیر صاف- صاف دولانیر تنهالاردا، شعیر سویله یرك

امر واقع (The Real Order)


امر واقع همان واقعیت نیست. آنچه واقعیت می نامیم مربوط به امر نمادین یا واقعیت اجتماعی است. امر نمادین بدون امر واقع نمی تواند وجود داشته باشد و در عین حال امر واقع امر نمادین را تخریب می كند و بدین سو ماهیتی پارادوكسیكال دارد. امر واقع رابطه موثری با بدن دارد. امر واقع نیازی است كه گرسنگی را بر می انگیزد ، نه ابژه ای كه آن را ارضاء می كند. در حقیقت امر واقع جایی است كه این نیاز از آن جا شكل می گیرد. ما می دانیم كه امر واقع وجود دارد و از طریق نشانه هایش در امر نمادین (مثل گریه نوزاد هنگام گرسنگی ) تجربه اش می كنیم اما راهی برای نمادینه كردنش نداریم. واقعیت اجتماعی از طریق فرایند حذف و نمادسازی امر واقع است كه خلق می شود. به كلامی بهتر امر واقع آن چیزی است كه مطلقا تن به نمادینه شدن نمی دهد.  در سال ١٩۶۴ لاكان ارتباط امر واقع با نیاز را تصحیح می كند و آن را با مفهوم " تروما " - زخم روحی التیام ناپذیر - مرتبط می داند. تروما مثل خاطره ای است كه در ذهن فرد تثبیت شده و اختلال و رنج روانی شدیدی را موجب می شود و تلاش های فرد برای بیان و توضیح عقلانی آن بی نتیجه مانده و از این رو مدام تروما بر می گردد. مثال خوب سینمایی برای توضیح تروما فیلم " مارنی " ساخته آلفرد هیچكاك (١٩۶۴) است كه در آن مارنی قادر به بیان رنج روحی اش نیست اما مدام وقتی رنگ قرمز را می بیند روانی می شود، نهایتا وقتی مارنی قادر به بیان خاطره تلخ كودكی اش می شود تروما از بین می رود. به همین علت است كه نام دیگر روانكاوی گفتار درمانی (Talking Cure) است. لاكان بیان می كند كه تروما تا آن جایی كه امر واقع است نمادناپذیر می ماند و همانند جابه جا شدن استخوان در سوژه است. هر قدر هم كه برای نمادپردازی و به قالب كلام در آوردن درد و رنج ناشی از تروما بكوشیم همواره چیزی از آن بیرون می ماند. همواره مازادی وجود دارد كه نمی توان با زبان بیانش كرد ، این مازاد كه لاكان با X نشانش می دهد همان امر واقع است.



ادامه مطلب...

گؤنده ریلیب تاريخ شنبه 29 آذر 1393یازار احمد محمدپور

سوژه ناخودآگاه


پس از سال های دهه ١٩۵٠ لاكان از " ساختارگرایی " فاصله می گیرد. نخست به این دلیل كه از نظر او سوژه بر خلاف نظر ساختارگراها كاملا در ساختار نمادین حل نمی شود و مهم تر از آن این كه به عقیده ساختارگراها ، ساختار همواره كامل و توپر است در حالی كه لاكان اعتقاد دارد نظام نمادین هیچگاه كامل نیست و سوژه به عنوان امری مازاد - ابژه پتی a- همواره از آن فراتر می رود.

ناخودآگاه به تعریف فروید محتوی آثار خاطرات اولیه دوران كودكی و تروما(زخم روانی كه هیچگاه كاملا ترمیم نمی یابد) است. این تعریف از دید لاكان به سه شكل روایت می شود :

١- ناخودآگاه به عنوان شكاف یا گسست

٢- ناخودآگاه ساختاری مشابه زبان دارد.

٣- ناخودآگاه كلام دیگری بزرگ است.

تا پیش از فروید ، فلسفه سوژه گرا با اتكا بر كوگیتوی دكارتی " من می اندیشم پس هستم " بنیان تمام فلسفه های مابعد خود به شمار می آمد. در حقیقت شكاكیت دكارتی كه نتیجه می گرفت تنها می توان درباره خود و خدا یقین داشت با توجه به این امر كه سوژه هیچگاه از ماهیت خود آگاه نیست و ناخودآگاهی در پس آن وجود دارد كه قابل درك نیست ، فرو می ریزد. لاكان - به تبعیت از فروید -معتقد است كه بر عكس دیدگاه سوژه گرایی ، ناخودآگاه تنها در لحظات گسست از عالم ادراك و آگاهی روزمره چهره عیان می كند مثلا رویاهای شبانه ، لغزش های زبانی و  لطیفه ها. در واقع ناخودآگاه شكاف یا گسست در زنجیره نمادین است.

دستاورد بزرگ لاكان در كشف این قضیه كه ناخودآگاه بر خلاف نظرات شبه متافیزیكی كه ناخودآگاه را جایگاهی بی قانون كه تابع قواعد كوركورانه و ناشناخته است می دانند ، ساختاری شبیه زبان دارد یكی از بزرگ ترین دستاوردهای قرن بیستم به شمار می آید. از نظر لاكان ناخودآگاه تحت تاثیر قواعد دال است و همانند زبان دستورات و نحو مخصوص به خود را دارد. همان گونه كه در قسمت های قبلی آمد ناخودآگاه از دو اصل نحوی استعاره و مجاز مرسل (به تعبیر رومن یاكوبسن) استفاده می كند. ناخودآگاه لاكانی اثر نظام نمادین است - زبان - كه به عنوان ساحتی بدون زمان بر سوژه زمانمند انسانی حك (Super Impose) می شود. در اینجا زبان نه به عنوان زبان متنی - كلامی بلكه به عنوان مجموعه ای شامل كد گذاری های دلالتی به كار می رود.



ادامه مطلب...

گؤنده ریلیب تاريخ شنبه 29 آذر 1393یازار احمد محمدپور

عقده ادیپ ، فالوس و سوپر اگو

عقده ادیپ

مفهوم عقده ادیپ (Odipus Complex) یكی از مهم ترین و در عین حال از جنجالی ترین مفاهیم روانكاوی فروید به شمار می آید. فروید نخستین بار پس از خواندن داستان ادیپ اثر نویسنده دوران باستان " سوفوكل " كه در آن ادیپ در جنگی پادشاه را می كشد و همسرش را به زنی می گیرد اما چندی بعد در می یابد كه پادشاه پدرش بوده و او با مادرش ازدواج كرده است. بنابر این خود را كور می كند و... . فروید با تكیه بر این قضیه بیان می كند كه میل به پدركشی و رسیدن به مادر میل ابتدائی ابناء بشر است. فروید معتقد است این میل بین ٣ تا ۵ سالگی كودك در او ظاهر می شود. در ابتدای تولد رابطه كودك - مادر رابطه ای مبتنی بر نیاز است كه در آن مادر برای كودك حكم شیردهنده ، مراقبت كننده و برطرف كننده نیاز را دارد اما از حدود سه سالگی این رابطه تغییر می كند. رابطه میان كودك و مادر از حالت رابطه ای بر مبنای نیاز به رابطه ای مبتنی به " میل " تغییر می كند. كودك در عین حال معنای محبت بی واسطه مادر را درك نمی كند و در گنگی این مساله است كه من برای مادر چه می توانم انجام دهم و یا به عبارت لاكانی " من در میل دیگری بزرگ چه هستم ؟ " . در حقیقت مدار بسته رابطه میان كودك - مادر با دخالت عنصر سومی به نام " نام پدر - The Name Of The Father"  گسسته شده و كودك خود را به عنوان موجودی مجزا از مادر می شناسد. به عبارت دیگر عقده ادیپ كلید عبور از مرحله خیالی به مرحله نمادین است. باید توجه داشت كه " نام پدر " به صورت یك دال مطرح می شود و موقعیتی نمادین دارد.



ادامه مطلب...

گؤنده ریلیب تاريخ شنبه 29 آذر 1393یازار احمد محمدپور

 

٢- امر نمادین (The Symbolic Order)

قبل از این كه مروری بر آرای لاكان در توضیح ساحت "نمادین" ( The Symbolic Order)  پرداخته شود لازم است تا نخست درباره تاثیراتی كه اندیشه لاكان از " ساختارگرایی " كلود لوی استروس و آرای " فردینان دو سوسور " در زبانشناسی گرفت ، به اختصار بپردازیم. ساختارگرایی (Structuralism) روشی تحلیلی بود كه بین سالهای دهه ١٩۵٠ تا ١٩۶٠ در فرانسه شكل گرفت. بسیاری از چهره های تفكر اروپا در نیمه قرن مجموعه ناهمگونی از ساختارگراها را شكل دادند از جمله : ژان پیاژه روانشناس ، رومن یاكوبسن زبان شناس ، رولان بارت نظریه پرداز ادبی ، میشل فوكو ، لوئی آلتوسر و... . منشاء ساختارگرایی ابتدا توسط " كلود لوی استروس " زبانشناس پایه ریزی شد. روش ساختاری استروس بر مبنای تمایزی بود كه " سوسور " میان " لانگ - Langue" و " پارول - Parole" ارائه كرد (١). این تمایز همانند تفاوتی است كه نظامی مفروض مثل زبان با تجلی منفرد آن نظام مثل گفتار شخصی خاص دارد. ساختارگراها زبان را مدلی برای ایجاد سازمان كل نشانه ای می دانستند یا به عبارتی دیگر ساختارگرایی معتقد است كه هر گونه كنش اجتماعی نوعی زبان می سازد تا بدان جا كه شامل نظام های نشانه ای به همراه قواعد و دستور زبن درونی است. بنابراین كنش های فردی منفرد نیز در نسبت با زمینه اجتماعی روابط معنا می یابند. پژوهش ارزنده استروس در باب نظام های ازدواج جوامع بدوی كه در كتاب " ساختارهای ابتدایی خویشاوندی " آمده است نمونه كاملی از شیوه های تحلیل ساختارگرایانه می باشد. لاكان به دو مساله در آثار استروس توجه می كند : ١- ساختاری ابتدایی و ناخودآگاه در پس روابط خویشاوندی وجود دارد . ٢- آنچه در نظام های خویشاوندی رخ می دهد نه داد و ستد واقعی افراد در قالب ازدواج كه فرایند تبادلی نمادین است.

لاكان مفاهیم انسان شناسی ساختاری استروس را در این ایده خلاصه می كند : " مشخصه جهان بشری كاركرد نمادین است " .



ادامه مطلب...

گؤنده ریلیب تاريخ شنبه 29 آذر 1393یازار احمد محمدپور

 

 

مقدمه :

در پنج مقاله به هم پیوسته سعی بر نگاهی گذراست به مفاهیم اصلی و كلید واژه های اساسی اندیشه " ژاك لاكان " - بزرگترین اندیشمند روانكاوی پسافرویدی - و در پایان تحلیلی فلسفی از نقش آرای او در فرو ریختن تابوهای فلسفه كلاسیك. در چهار مقاله اول سعی بر توضیحی موجز از سه ساحت معروف " خیالی " ، " نمادین " و " واقعی " است و مقاله چهارم اختصاص به توصیفی گذرا از این نكته است كه چگونه برخی از مهم ترین پایه های فلسفه كلاسیك مثل " كوگیتوی دكارتی " یا " اخلاق كانتی " در مواجه با مغناطیس اندیشه لاكان دچار بحران می شوند.




ادامه مطلب...

گؤنده ریلیب تاريخ شنبه 29 آذر 1393یازار احمد محمدپور


                                                               
.


كاركرد نشانه شناسی فرهنگ و هنر در دیدگاه رولان بارت

 

  چكیده:

كاركرد نشانه شناسی به عنوان دانش مطالعه نشانه ها و فرآیند های تاویلی در مطالعات هنری با وجود اهمیت روز افزون خود در آرای یكی از مهمترین  نظریه پردازان و بنیانگذاران آن یعنی رولان بارت(1980-1915) می تواند مورد پرسش و بررسی قرار بگیرد كه در این مقاله ابتدا با مروری بر پیشینه و رویكردهای موجود به دانش نشانه شناسی و معرفی رولان بارت  و جایگاهش در نشانه شناسی ساختگرا . به بررسی نظریات نشانه شناختی وی با توجه به آثار مهمی همچون عناصر نشانه شناسی و  اسطوره، امروز  و نیز دید گاه های نشانه شناختی وی درباره هنر پرداخنه شده است. در این مقاله بیشتر به دوره ساختگرایی بارت توجه شده تا كاركرد دانش نشانه شناسی در مطالعات هنری از منظر رولان بارت مورد ارزیابی قرار گیرد.      

 

واژگان كلیدی:  نشانه شناسی، رولان بارت، نشانه شناسی هنر، ساختگرایی




ادامه مطلب...

گؤنده ریلیب تاريخ شنبه 29 آذر 1393یازار احمد محمدپور



نشانه شناسی سوسور و پس مدرنیسم 


.

فردیناند دو سوسور
   F.de Saussure

(زاده ۱۹۱۳ درگذشته ۱۸۵۷) زبان‌شناس سوئیسی، در شهر ژنو زاده شد. او پژوهش‌های خود را به دو زبان فرانسه و آلمانی انجام می‌‌داد. او با نگرش به ساختار زبان به عنوان اصل بنیادین در زبانشناسی، آن را شاخه‌ای از دانش عمومی دانست. عموما سوسور را پدر زبانشناسی قرن بیستم می دانند.

 

تالیف ها در زبانشناسی

اثر اصلی او به نام دروسی در زبان‌شناسی عمومی (Cours de linguistique générale) در سال ۱۹۱۶ و پس از مرگ سوسور به‌وسیله شارل بالی و آلبرت سشهای برپایه یادداشتهای سر كلاس درس به چاپ رسید. این كتاب خیلی زود به منبع مهمی برای زبانشناسان ساختارگرا سدهٔ بیستم تبدیل شد.

سوسور بر خلاف زبانشناسان پیش از خود كه بیشتر از دید تاریخی یا به عبارتی درزمانی (diachronic) به بررسیزبان‌شناسی می‌‌پرداختند تمركز خود را بر جنبهٔ هم‌زمان آن می‌‌گذارد، به دیگر بیان ساختار زبان را در بازه‌ای از زمان می‌‌سنجید.





ادامه مطلب...

گؤنده ریلیب تاريخ چهارشنبه 26 آذر 1393یازار احمد محمدپور


.
شهریارین توركیه سفری


گلمیشم نازلی هیلال اولكه سینه

فكرتین اینجه  خیال اولكه سینه

آكفین مارشی یاشاردیپ گوزومو

باخیرام "یحیی كمال " اولكه سینه

 

اوت ایسلام اوجاغی توركیادیر

بیر موسللاسی ایا صوفیادیر

بوردا رومی گیبی عاریفلر وار

صوفی لر عابیده سی قونیادیر

 

گورونور پرده سین آچدیقجا خیال

باشدا فیكرت له دوروپ یحیی كمال

سون ادیب لر صفیدیر ،باخ نه جمال

شهریار دان نه آغیــر ایستیقبال

 

بیر هیلال پارلیاراق اولدو گونش

بیر ساچاقلی گونش ، ایحلام آدلی

قول قانات آچری گئنیش بیر مولكه

امپراتوری توركان آدلی

 

دنیزی قالدیریپ آلمیش بئلینه

سانكی سیمرغ خیالیم اوجالیر

لاكن اولدوق دا داها مست جمال

تییره ییر حملینی ایدیكده جالیر

 

باخیشیم قول قانات آچدیقجا اوچور

گوز دییر قوی هله باخدیقجا باخیم

بو افقلرده سئوینجك قاریشیپ

شفقین آرخینا آخدیقجا آخیم

 

دیــیـــرم  آكفیله  گاه  جوماییم

افقون   جیلویه  ماوی  یه تینه

گاه آتام دان قول آلیپ یوكسه له لیم

باخاییم  فكرتین  هوریـیـتـیـنـه

 

طومار آچتیقجا خیال فیلم لری

جالانیر بوردا آغیر بیر تاریخ

توزلی ،قانلی ، بوغوق توفانلار

سانكی گوزلر دومان ایچره مرریخ

 

هر یئرین توپراغی بیر شئی به سلر

بورا دا دوغروسو قیرت كانی دیر

بورداداشدان چوق ایگیت لرسوموگو

چشمه دن بوللو شهیت لر قانی دیر

 

گورورم فاتحی ائتمكده هوجوم

اوخونوپ فاتحه ی دولت روم

شانلی داغلار اوجالیقلار گورورم 

یینه بیر چوق دره لر ، چوق اوچوروم

 

گورورم بیر ابدی عزت وشان

گله جك فخری اولان بیر گئچه جك

یوق بو میللت ، بو ححقیقت اولمز

چاتاجاق خضرینه ، جالمین ایچه جك

 

دوزولوپ سانكی بو بالكنلار دا 

گینه شاهلار تاجی ، بیگر فسیی دیر

قولاق آسسان بو افقلر ده هنوز

پاشالار نعره سی عسكر سی دیر

 

او گوزللر گوزلی ایستانبول

او دنیز لر قیزی ، دریا گلینی

سانكی دریا چیچگی ، نیلوفر

قول آچیپ ، ساحیله آتمیش الینی

 

بوردا سون بیر مدنیت یارانیپ

نه بنالر یاپیلیپ ، ال لر وار

نه جلالت ، نه صلابت علمی

آتا تورك لر گیبی هیكللر وار 

 

شرق و قربی مدنیت قاووشوپ

بیر اصیل نسلی بو توپراقدا دوغور

معرفتدن قول آلیپ  عزت  نفس

جهلی ، فقری دوغولان یئرده بوغور

 

قوربت احساس ائیله مم من بوردا 

سانكی اوز  دوغما دیاریم دی منیم

نرده واردی قارینداشلاریمیز

آنا یوردومدی ، حصاریمدی منیم

 

من ده آذر بالاسی تورك اوغلو

قوناقام دوغما قارینداشلاریما

دئمیشم آیری دوشن لشكریمی

گئدییم  وصل ائدییم باشلاریما

 

دیلی دینی ، قانی بیر قارداشیدیق

سوزو بیر دینله سه آغلار تاریخ 

ایشده محكوم ائده رك باشچیلاری

قارا میللت لری داغلار تاریخ

 

بیز ده سیز تك دینه لاقید اولالی

گیتدی یئر لر  بیزه گوك لر قالدی

شققه لندیك هره بیر تایدا دوشوپ

بیر كسیك باش گیبی سویلر قالدی

 

گل سیقاق بیر كره قارداشلیك الین 

لئن ائدك  نا خلف ایسلافیمیزه

بونو نادیر، او واقیت دویموشدی

قوی محبت قالا ایخلافیمیزه 

 

اوبا لار شاعیری یم دردیمیزی

دویورام ، چوق دا درین دویقودو بو

باش توتا ، توتمایا ، اوز دویغوملا

اویورام چوق دا شیرین اویقودو بو

 

گوروروم آی نازلی هیلالیم سانجاق

پارلاسین گئت گئده بو سونمز اوجاق

دئمیرم قول ائدك دونیانی بیز

دونیا آرتیق بیزی اینسان ساناجاق

ادامه مطلب...

گؤنده ریلیب تاريخ چهارشنبه 26 آذر 1393یازار احمد محمدپور


7-جی عصرده آذربایجان ادبیاتی | محمدرضا كریمی


آذربایجان تورك ادبیاتی نین یازیلی دؤنه مینی هجرتین دؤرد و بئشینجی یوزایلینه عاید ائتمك دوغرو بیر ایش دیر. شوبهه یوخدوركی شفاهی ادبیاتیمیزین تاریخی بوندان چوخ اؤنجه یه گئدیب چاتیر. بیلدیگیمیز كیمی دده قورقود اثری نین ایلك یازیلاری – الیمیزه چاتان الیازما نسخه لریندن نئچه یوزایللر بویو اؤنجه یه عاید اولور. دده قورقود موضوعلاری نین یارانماسی، حتا دیل اؤزه للیك لری گنجه لی نظامی نین یارادیجلیغیندان ایره لی لره گئدیب چاتیر. نظامی نین یارادیجیلیغیندا – تورك عنصرلری بیرینجی پلاندا دایانیر. نظامی خالقی نین دیلیندن آلیب یوزلرجه كیچیك حیكایه لری اؤز اثرلرینه قاتیبدیر. دده قور قود سیمالارینی اوزون منظومه لرینده جانلاندیریب، یوزلرجه خالق سؤزلرینی، مثل لرینی، دئییم  لرینی فارس ادبیاتینا هدیه وئریب و نهایت توركجه غزللر، مثنوی لر و قطعه لر یازیب – یاردایبدیر.
نظامی آلتیجی یوز ایلده آذربایجان دیلی و ادبیاتی نین تمثیلچی سی اولورسادا، 7 جی عصرده بئله شاعیرلریمیزین ساییسی داها آرتیق دیر. مولانا جلال الدین محمد بلخی- مولوی، سلطان ولد، یونس امره، شیخ صفی الدین الدین، مولانا عتیقی زنجانی و اونلارجا باشقا شاعیرلریمیز دیلیمیزی و ادبیاتمیزی گلیشمه ده و زنگینلشدیرمه ده یاردیمچی اولموشلار.
هله بو یوزایلده، اسفراینلی حسن اوغلو، خواجه احمد فقیه، یوسف مداح، مصطفی ضریر و یوزلرجه باشقا شاعیرلریمیز واردیر. بونلارین شعر اؤزه للیك لری و دیل گؤزه للیك لری، ادبیاتیمیزین زنگین اولدوغونو گؤسته ریر. حسن اوغلونون غزللری، یوز ایللر بویو بوتون شاعیر لریمیزی حیران قویاراق، اونا بنزتمه لر یازماغا جلب ائتمیشدیر. حسن اوغلونون بوگونه قدر بارماق ساییلاری قدر تورك شعرلری تاپیلیبسادا، اونون ائتكیسی آلتیندا یازیلان غزللر نئچه كتابدان آرتیق دیر.



ادامه مطلب...

گؤنده ریلیب تاريخ پنجشنبه 13 آذر 1393یازار احمد محمدپور

فلسفه آچیسیندان دیل | بئدیا آخارسو


چئویرن: گونتای گنجالپ

  دیله فلسفه آچیسیندان باخینجا قارشیمیزا ایکی اؤنَملی و بیربیرینه باغلی قاورام چیخیر. ایلکین توپلوموموز ایچین ده  اؤنَملی اولان بو قاوراملار اوزَرینده  دورماق، فلسفه ندیر، نه آنلییوروز فلسفه دئیه رکن؛ دیل ندیر، گؤرهوی کولتورده  کی یئری ندیر کیمی سورولاری اله آلماق ایسته ییرم. سونرا دا بو ایکیسی نین باغلانتیسینی، آیریجا باشقا ساحه لرله و باشقا سورونلارلا ایلیشکیسینی، سون اولاراق دا ائگیتیم سیستئمینده  دیلین وفلسفه نین یئری نین نه اولدوغونو بلیرتمه یه چالیشاجاغام.

  اؤنجه دوغانین ائوریمینده یئنی بیر قاتمان اولاراق اورتایا چیخان اینسانین، کندیسینی حئیوانلاردان آییران و اینسانی اینسان ائدن ان اؤنَملی اؤگه (عنصر) اولان دیل اوزَرینده   دورماق ایسته ییرم. دیل دئیه رکن بیر ایله تیشیم آراجی اولاراق اله آلینان دیلی نظره آلمادیغیمی هَمَن سؤیله مَلی یم. چونکو بیر ایشارتله شمه آراجی اولاراق، بیر ایله تیشیم آراجی اولاراق دیل حئیوانلاردا دا وار. بوندان 5055 ایل اؤنجه ایسویچره لی زوولوق و  آنتروپولوق آدولف پورتمانن اونتوگئنئتیک آچیدان اینسانین اؤزَل یئرینی آراشدیردیغی چالیشماسیندا گلیشدیردیگی بیر آنتروپولوژی قورامی ایله اینسان دوغوشونون ائرکن بیر دوغوش اولدوغونو اؤنه سورموشدو. بوتون حئیوانلار، بوتون نیته لیکلرایله بیرلیکده  دونیایا گلیرلر. یالنیز اینسان کندینه اؤزگو نیته لیکلرینی دوغوشدان سونرا بیر ایلین سونونا دوغرو قازانماغا باشلار و بو نیته لیکلری آنجاق سوسیال چئوره نین بیرلیکده  ائتکیسی آلتیندا اولوشور، بو سوسیال چئوره نین یاردیمی و  اویاریجیلیغی اولمادان تام اینسان اولماغا دوغرو گلیشمه  باشاریلا بیلمیز. بو نیته لیکلر ده  : دیک دورما، دیل و  دوشونمه  دیر. ایلک ایلین سونوندا اینسان اولمانین بَلیرتیلری بیچیم آلیر، بو ایلک بیچیم آلما دا آنجاق توپلومسال چئوره  ایچینده  گئرچکلشه بیلیر، بو توپلومسال چئوره یؤره سینده  دونیایا آچیلما، دونیایلا ایلیشکی قورما دا گلیشیر. بورادان چیخان اؤنَملی سونوچ: اینسانین توپلومسال بیر وارلیق اولدوغو و  اینسانین عینی زاماندا تاریخسل بیر وارلیق اولدوغو و بو ایکی دورومون سیخی- سیخییا بیربیرینه باغلی اولدوغو و دونیایلا ایلیشکی قورمانی دیلین ساغلادیغی، دونیانی قاورامامیزی دیلین ساغلادیغی. اینسان، دیلی بولمامیشدیر، دوغوشوندا واردیر دیل، آمما یالنیزجا یاتقینلیق اولاراق توپلوم ایچینده  الده  ائدیلیر دیل و  تاریخ ایچینده   گلیشیر.

  بو دونیایا آچیلمانی، دونیانی دیل آراجیلیغی ایله قاوراماغی فلسفه تاریخینده  ایلکین هراقلیتوس دیله گَتیرمیشدیر. فلسفه نین اؤته کی آلانلاری دیشیندا دیل فلسفه سی نین گلیشمه سینده  ایلک آددیمی آتان اؤنَملی فیلسوفدور هراقلیتوس. یاپیتلاریندان آنجاق فراقمئنت’لر قالمیشدیر. ان اؤنَملی پارچا اولان فراقمئنت لوقوس قاورامی اوزَرینده  دورور. بو قیسا جمله سی دیل فلسفه سی باخیمیندان چوخ اؤنَملی: “اینسانلار اونو آنلامادیلار، اونو ایشیتمه دن اؤنجه…” هراقلیتوس قارانلیق یازان بیر فیلسوفدور، آنجاق بورادا آنلامی آچیق: گئرچه گی، سؤز حالینا گلمه دن، باشقا دئییشله دیله تؤکمه دن اؤنجه اینسانلار آنلامادیلار. دیل- دونیا ایلیشکیسی باخیمیندان چوخ اؤنَملی بیر نؤقطه دیربو.




ادامه مطلب...

گؤنده ریلیب تاريخ پنجشنبه 13 آذر 1393یازار احمد محمدپور